Tu jesteś:

Kredyt hipoteczny a forma umowy pracowniczej - na co się przygotować?

Kredyt hipoteczny a forma umowy pracowniczej - na co się przygotować?

Kredyty
Niewiele osób stać na to, aby kupić mieszkanie bez kredytu hipotecznego. Duże zobowiązanie to też duże formalności, wiele zależy od formy zatrudnienia. Jakie dokumenty będą od nas wymagane? O tym poniżej.

Gdzie widać różnicę?

Osoby pracujące na podstawie umowy o dzieło już na starcie mają pod górkę, gdyż ich sytuacja finansowa (przynajmniej w oczach banku) nie jest tak stabilna jak sytuacja osób pracujących na etacie. Nie znaczy to oczywiście, że nie mają one szans na uzyskanie kredytu hipotecznego.

Największe różnice można zauważyć podczas załatwiania formalności związanych z kredytem – chodzi oczywiście o dokumenty, które będziemy musieli dostarczyć. Wiele zależy od formy naszego zatrudnienia.

 

Rodzaj umowy a wymagane formalności

W zasadzie dokumenty, jakie będziemy musieli dostarczyć, można podzielić na cztery grupy:

  • osobowe,
  • dochodowe,
  • dotyczące innych zobowiązań,
  • dotyczące nieruchomości.

Najważniejsze będą oczywiście dokumenty dochodowe.

 

Tutaj sprawdź swoją zdolność kredytową

 

Pracownicy etatowi będą musieli dostarczyć:

  1. Zaświadczenie o zatrudnieniu i zarobkach – odpowiedni formularz można znaleźć na stronach internetowych banków lub w placówkach.
  2. Wyciąg z rachunku bankowego  za okres od trzech  do dwunastu miesięcy – dokument dostępny jest  w naszej internetowej bankowości.

Możemy zostać poproszeni o dostarczenie także deklaracji PIT – 37, świadectwa pracy (jeśli w ostatnim okresie zmienialiśmy miejsce zatrudnienia) oraz umowy o pracę z obecnym pracodawcą (w przypadku umowy na czas określony).

 

Jeżeli pracujecie  w oparciu o umowę cywilnoprawną, będziecie musieli przedłożyć w banku:

  1. Umowę-zlecenie lub umowę o dzieło.
  2. Rachunki dołączone do wspomnianych umów.
  3. Deklarację PIT za poprzedzający  rok.

 

Z kolei osoby, które prowadzą własną działalność gospodarczą, podczas starań o kredyt hipoteczny będą musiały dostarczyć:

  1. Decyzję o nadaniu numerów NIP i REGON.
  2. Zaświadczenie o wpisie działalności gospodarczej do ewidencji.
  3. Deklarację PIT – 36 lub 36L za rok lub dwa.
  4. Zaświadczenie o niezaleganiu z płatnościami ZUS i US.
  5. Wydruk z księgi przychodów i rozchodów.

Komentarze

Inwester.pl - Masz to jak w banku!

Witaj w serwisie inwester.pl! Nasz serwis to jedna z najlepszych platform internetowych poświęconych szeroko rozumianym kwestiom finansowym. Na naszych łamach znajdziesz wiele cennych informacji dotyczących zakładania i prowadzenia osobistych kont bankowych, a także zaciągania kredytów hipotecznych i gotówkowych.

Newsletter