Tu jesteś:

Dlaczego firmy nie poświęcają segmentacji rynku wystarczającej ilości czasu?

Dlaczego firmy nie poświęcają segmentacji rynku wystarczającej ilości czasu?

Produkty dla firm
Segmentacja rynku to pojęcie, z którym często można spotkać się w pracach akademickich. Ochoczo korzystają z niego w praktyce biznesowej także duże firmy. Niestety, większość przedsiębiorstw nie korzysta w pełni z możliwości, jakie daje odpowiadające temu pojęciu instrumentarium.

Dlaczego? I jakie są właściwie korzyści stosowania profesjonalnej segmentacji rynku? Spróbujmy dziś odpowiedzieć na te pytania.

Czy wiesz, że segmentacja rynku należy do najbardziej niedocenianych narzędzi marketingowych i sprzedażowych we współczesnym biznesie? Powody, dla których tak jest, możemy z grubsza podzielić na te związane z niewiedzą i te związane niemożnością. Innymi słowy, część firm nie zdaje sobie sprawy z korzyści, jakie daje segmentacja, a część nie posiada odpowiednich zasobów ludzkich do opracowania kompleksowej strategii segmentacji rynku. Nim rozwiniemy ten temat, zacznijmy jednak od samego pojęcia segmentacji rynku.

 

Co to jest segmentacja rynku?

Najpopularniejsza definicja segmentacji rynku opisuje tę praktykę jako podział heterogenicznego rynku na możliwie homogeniczne, odrębne części (segmenty). Oznacza to, że firma dokonuje podziału rynku, na którym znajdują się jej potencjalni klienci, na odrębne grupy. Członkowie każdej grupy posiadają cechę wspólną, która zadecydowała o ich zgrupowaniu. Jednocześnie cecha ta jest potencjalnie atrakcyjna pod względem biznesowym dla firmy, gdyż można wokół niej zbudować strategię sprzedażową.

Gdy już mamy segment klientów, możemy skorzystać np. z marketingu mix, by opracować dla niego odpowiednią strategię produktu, ceny, dystrybucji i promocji. To w dużym skrócie esencja marketingu docelowego opartego na segmentacji.

 

Małe i średnie firmy vs segmentacja rynku

Wbrew temu, co może się wydawać, stosowanie się do reguł profesjonalnej segmentacji rynku jest dość trudne. Niełatwo zebrać wszystkie potrzebne do dokonania segmentacji dane na temat rynku. Jeszcze trudniej dokonać ich systematycznej i dokładnej analizy, która pozwoli wybrać odpowiednie z perspektywy celów sprzedażowych, a jednocześnie realne do praktycznego wykorzystania segmenty.

Właśnie dlatego segmentacja rynku była przez dekady domeną dużych firm. Małe i średnie firmy ograniczały się do śledzenia rynkowych trendów, wytyczanych przez gigantów, i podążania ich śladem. Stosując tę taktykę, zawsze były jednak o krok za największymi.

 

Segmentacja rynku jako część analizy rynku

Dziś sytuacja opisana powyżej powoli staje się przeszłością. Wszystko dzięki niezależnym firmom świadczącym usługi z zakresu analizy rynku, w skład której wchodzi także profesjonalna segmentacja rynku. Dzięki firmom takim jak Quantify praktyka, na którą pozwolić mogły sobie kiedyś tylko firmy posiadające dedykowany zespół analityków marketingu i sprzedaży, stała się dziś dostępna dla firm o różnej wielkości. Warto wiedzieć, że taką analizę można wykonać na wyłączność. Oznacza to, że żadna inna firma nie będzie miała dostępu do przeprowadzonej analizy.

 

Komentarze

Inwester.pl - Masz to jak w banku!

Witaj w serwisie inwester.pl! Nasz serwis to jedna z najlepszych platform internetowych poświęconych szeroko rozumianym kwestiom finansowym. Na naszych łamach znajdziesz wiele cennych informacji dotyczących zakładania i prowadzenia osobistych kont bankowych, a także zaciągania kredytów hipotecznych i gotówkowych.

Newsletter